Co łączy te trzy słowa? Otóż okazuje się, że dieta, która zawiera w swoim składzie więcej warzyw i owoców, czyli bogata w błonnik, może łagodzić bezsenność, zwłaszcza, gdy stosują ją Panie w okresie menopauzy i po niej. Takie obserwacje poczynili naukowcy i opublikowali je w American Journal of Clinical Nutrition. Badanie przeprowadzone było na 50 tys. uczestników, zatem śmiało można powiedzieć, że rekomendowanie błonnika zamiast produktów zawierających cukry proste jest u kobiet w tym okresie życia lepszym rozwiązaniem.

Stwierdzenie tego typu byłoby lekkim nadużyciem, ale jednak pamiętać należy, że proces terapeutyczny to nie tylko stosowanie leków, zwłaszcza jeżeli dotyczy to depresji. Leczenie depresji to także, a może przede wszystkim psychoterapia, helioterapia (leczenie światłem, zwłaszcza słonecznym), ale także odpowiednia dieta. I tutaj dochodzimy do naszych kochanych jajek.

Z pozoru wydają się to schorzenia odległe, ale czasami lecząc jedną dolegliwość uzyskujemy efekt terapeutyczny również w drugiej. Jakie naturalne substancje wykazują ten efekt terapeutyczny? Najważniejszym surowcem jest ekstrakt z liścia miłorzębu japońskiego. Poprawia on ukrwienie zarówno w obrębie mózgu, jak i ucha wewnętrznego w którym znajduje się narząd słuchu i równowagi. Działa ponadto antyoksydacyjnie i sprawia, że nawet źle ukrwiona tkanka nerwowa pracuje w sposób taki jakby ukrwiona była dobrze, czyli występuje tutaj efekt zwiększonej tolerancji na niedokrwienie mózgu.

Powszechnie wiadomo, że osoby niewyspane mają kłopot z koncentracją, pamięcią, pogarsza się im nastrój i obniża libido. Niewiele osób jednak wie, że spadek ilości i jakości snu powoduje również obniżenie odporności organizmu. To osłabienie odporności ma także swój wyraz w obrazie krwi. Organizmy osób, które mają zbyt płytki sen, wytwarzają mniej leukocytów (białych ciałek krwi), co powoduje, że mają one np. większą skłonność do przeziębień

Listopad to czas, kiedy nie tylko liście opadają z drzew, ale również my „padamy na nos”. Ospałość i brak energii, jaki nas wtedy dopada, wywołany jest przede wszystkim aurą, ale także brakiem słońca. Aby podnieść się i wykazać aktywność do życia musimy wspomagać się dużą ilością kawy, którą nie każdy toleruje.

To, że stres jest przyczyną wielu chorób wiedziano od dawna. Jednak dopiero w ostatnich latach dowiedziono, iż droga na której negatywne emocje wywołują choroby wiedzie „przez nasze geny”. Od pewnego czasu pojawia się coraz więcej publikacji naukowych na temat wpływu negatywnych przeżyć emocjonalnych na materiał genetyczny. Informacja obecna w nici DNA, która zwana jest genem może się ujawnić, albo nie. I na to, czy tak będzie, wpływ ma 

Bezsenna noc może spowodować w organizmie zmiany metaboliczne prowadzące do przybierania na wadze i zmniejszania masy mięśniowej. Badania wykazały różnice w aktywności genów wpływających na produkcję białek związanych z absorpcją tłuszczów i proliferacją komórek. Okazuje się, że na ekspresję, czyli ujawnianie się genów, wpływ ma także styl życia. Zjawiska te opisuje epigenetyka – nauka zajmująca się badaniem zmian ekspresji genów, które nie są związane ze zmianami w sekwencji nukleotydów w DNA.

Dieta śródziemnomorska może chronić przed depresją. Wskazuje na to analiza opublikowana na łamach „Molecular Psychiatry”. Dr Camille Lasalle z University College of London wraz z zespołem dokonała przeglądu prowadzonych dotychczas badań. Wynika z nich, że dieta śródziemnomorska może zmniejszać ryzyko depresji. Dr Lasalle zastrzega jednak, że tak jednoznaczne wnioski wymagają dalszych obserwacji. Nie ma do końca jasności, który ze składników diety ma największy wpływ na jej prozdrowotne działanie.

W chorobie Alzheimera dochodzi do tworzenia się płytek amyloidowych z białka

β-amyloidu w centralnym układzie nerwowym oraz tworzenia się włóknistych wtrętów we włóknach neuronów. Działanie pewnych substancji naturalnych może mieć pozytywny wpływ na zahamowanie tego procesu. Produkty spożywcze mogą wpłynąć hamująco na proces rozwoju chorób neurodegeneracyjnych. Należą do nich m.in. kwasy omega-3 (których szczególnie bogatym źródłem są ryby), substancje o właściwościach antyoksydacyjnych (w które bogate są szczególnie owoce jagodowe), a także błonnik pokarmowy.

Amerykański stan Kentucky słynie nie tylko z Kentucky Fried Chicken, czyli popularnej sieci KFC serwującej panierowane kurczaki, ale także, jak się okazuje, z uniwersytetu, na którym przeprowadzono badania nad dietą ketogeniczną. Charakteryzuje się ona spożywaniem dużej ilości tłuszczów, a małej węglowodanów. Póki co badania prowadzono na zwierzętach laboratoryjnych. Wykazały one, że dieta taka poprawia przepływ krwi w centralnym układzie nerwowym oraz skład mikroflory jelitowej.